close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

גלגל הצלה

אורי לרמן/ תחרות המאמריםיט חשוון, תשעד23/10/2013

שמעתי שבתכניות ריאליטי יש דבר הנקרא "גלגל הצלה". משהו העוזר למתמודד הנמצא במצוקה

תגיות:

א. הקדמה:
הרעיון המרכזי שיעמוד בבסיס מאמר זה הוא דברי הראי"ה זצ"ל על כך שהצדיקים הטהורים אינם קובלים על הרשעה אלא מוסיפים צדק, אינם קובלים על הכפירה אלא מוסיפים אמונה וכו'. עפ"י דברים אלו ניתן לומר באותה צורה שהצדיקים הטהורים אינם קובלים על החושך אלא מוסיפים אור.

הנטיה הטבעית היא להלחם ברע, להלחם בחושך כדי למגר אותו. בא הרב קוק זצ"ל ומלמד שלא זו הדרך הנכונה. במקום להלחם בחושך צריך להוסיף אור שהרי ידוע שמעט מן האור מגרש הרבה מן החושך.

לפיכך , גם בתחום האינטרנט ההתמודדות האמיתית אינה צריכה להיות מלחמה ברע שבו אלא להוסיף אור

כפי שיוצע בהמשך.

ב. החושך והרשעה:
ישנן, כידוע, מספר בעיות באינטרנט. בעיה אחת היא הנגישות הגדולה לכל הקשור ליצרא דעריות. בעיה נוספת היא הישיבה מול המחשב במשך שעות רבות. גם היכולת לקבל ולהעביר לשון הרע בקלות בלתי נסבלת מצויה באינטרנט. האינטרנט הפך לחבר הטוב של האדם למרות שעובדת היות האדם יצור חברתי הנזקק לחברת בני אדם לא השתנתה.

דברים אלו גורמים לפירוק משפחות, למתחים ולחוסר תקשורת בין הורים לילדיהם, לבעיות לימודיות, חברתיות ועוד. בשיחה עם אדם העובד עם בני נוער המכורים לאלכוהול הוא נשאל מדוע בני אדם שותים אלכוהול? תשובתו היתה שהם שותים כדי שהם יוכלו לדבר. בישיבה האין סופית מול המחשב, בני נוער שוכחים איך מדברים עם אחרים בפה ולא בצורה וירטואלית. וכאשר הם נפגשים הם שותים כדי להפתח ולדבר. כך שנזקי המחשב והאינטרנט חודרים לתחומים רחבים. סביר להניח שהגלישה האינסופית גורמת גם לבעיות בריאותיות, גם הקרינה וגם הישיבה הארוכה מול המסך או תזוזת האצבעות הבלתי פוסקת, אלא שנזקים אלו כנראה עוד לא הוכחו מדעית.

ג. מלחמה בחושך לא יעילה:
בשל ההכרות עם הבעיות והנזקים של האינטרנט, מנסים להתמודד אולם לענ"ד לא בכיוון הנכון. תוכנות סינון הן נסיונות להלחם בחושך אולם החושך חזק מאד. הוא מופעל ע"י כוחות אדירים שמנסים להכניס אותו בכל מחיר ולכן גם אם מצליחים לחסום או לסנן במקום אחד, ניתן להגיע אליו במקום אחר. לדוגמא, גם אם בבית שמים תוכנות חסימה, הרי שבביה"ס נמצאים חברים רבים עם אייפונים ללא חסימה. בנוסף לכך, תוכנות החסימה נותנות אולי מענה בתחום יצרא דעריות אבל לא נותנות מענה להתמכרות ולחוסר יצירת תקשורת אנושית. אמנם רצוי כן להשתמש בסינון וחסימה וזה לא מזיק, אבל לא בזה הפתרון האמיתי.

ד. תוספת אור:
הרעיון המונח בבסיס תוספת האור הוא שהאדם לא באמת רוצה להכשל אלא שהיצר מושך ומכשיל. ולכן, כל פעם שאדם יכשל באינטרנט (וכאמור, לא רק בענייני יצרא דעריות) הוא יתקן את הכשלון במשהו חיובי. לדוגמא, אנשים יושבים זמן רב מול המחשב במקום להיות עם ילדיהם. מצד שני, האינטרנט חוסך לאדם זמן של פעולות שבעבר היה לוקח זמן רב לבצע אותם כגון קבלת תוצאות בדיקה רפואית. פעם היה צריך לגשת לקופת חולים כדי לקבל את התוצאות והיום זה נעשה תוך שניות. השאלה היא מה אדם עושה בזמן שהוא הרוויח? משחק עם ילדיו ומכין איתם שעורי בית או מבזבז את הזמן בגלישה נוספת? תוספת האור היא שכל פעם שאדם הרוויח זמן באינטרנט הוא יקבל על עצמו (וגם יבצע !) זמן דומה לשיחה עם אשתו ועם הילדים. הוא גם יכול לקבל על עצמו זמן של פעילות גופנית שנמנעה ממנו כאשר במקום ללכת ברגליו לסניף הדואר הקרוב הוא ישב בבית וביצע את הפעולה בלחיצת כפתור.

לגבי כשלונות של יצרא דעריות, בד"כ אדם שנכשל מרגיש לא טוב אבל היצר מאד חזק. אם המסר לאדם שנכשל הוא שזה נורא ואיום , הוא לא יצליח להתרומם ולהתעודד. לכן, כל אדם שנכשל בתחום זה, צריך לתקן את הנפילה ע"י לימוד של משהו, אמירת תהילים או קיום מצווה כל שהיא. הרעיון הוא "נפלת – תיקנת". (אפשרות התיקון אינה נותנת לגיטימציה לנפילה אבל זו תוספת אור שעשויה לעזור בהתמודדות הבאה, בבחינת מעט מהאור דוחה הרבה מן החושך).

גם כשלונות הקשורים ללשון הרע ורכילות צריך לתקן ע"י תוספת אור של לימוד, קיום מצווה, מעשה חיובי וכו'.

ה. אחריות אישית:
כשאדם נמצא במצב בעייתי , הדבר האידיאלי הוא שהוא יקח אחריות על עצמו ולא שאחרים יעשו עבורו את העבודה. תוכנות סינון או הצבת המחשב בסלון כדי שכולם יראו לאן גולשים הם פתרונות שתלויים באחרים. כאמור לעיל גם הם פתרונות חשובים אבל ההתמודדות האמיתית היא של האדם עצמו. תוספת האור היא באחריות האדם עצמו . המטרה היא שגם כאשר אף אחד לא נמצא בבית האדם לא יכשל וזאת בזכות מעט האור שהוסיף.

ו. גלגל ההצלה:
שמעתי שבתכניות ריאליטי יש דבר הנקרא "גלגל הצלה". משהו העוזר למתמודד הנמצא במצוקה. ברצוני להציע שיוכן "גלגל הצלה" כדי להנגיש לאדם את "תוספות האור ". אינני מכיר את כל הטכנולוגיה כדי לתאר כיצד יופעל גלגל ההצלה. אולי תיקיה, אולי אפליקציה ואולי בצורה אחרת (את זה צריכים להחליט אנשי המקצוע). בגלגל ההצלה יהיו אפשרויות רבות שאולי יעזרו לפני הכישלון, ובודאי יסייעו להוסיף אור ותיקון לאחר הכשלון. הגמרא אומרת "אם פגע בך מנוול זה (יצה"ר), משכהו לבית המדרש. ובמקום אחר בגמרא יש המשך לרעיון. אם העיסוק בתורה לא עזר, יקרא קריאת שמע ואם גם זה לא עזר יזכיר לו את יום המיתה. בגלגל ההצלה יופיע קטע לימוד (=בית המדרש), תופיע קריאת שמע (=קריאת שמע ) ויופיע קטע המסביר שכל מעשה שאדם עושה מוקלט ומוסרט במחשב האישי שלו בשמים (=יום המיתה ).

כמו כן יהיו אפשרויות רבות לתיקון והוספת אור לאחר הכשלון. יופיעו מזמורי תהילים הקשורים לחטא ותיקון, יופיעו פרקים מספר שמואל על דוד ובת שבע ללימוד והוספת אור.

יהיו בגלגל ההצלה רעיונות למצוות בין אדם לחבירו שאפשר לעשות אם נכשלים במחשב בדברים שבין אדם לחבירו. יהיו טבלאות שבעזרתן אדם יוכל לאמוד כמה זמן חסך ע"י השימוש במחשב ואילו דברים חיוביים אפשר לעשות בפרק הזמן שנחסך. אדם המתמכר לחדשות על חשבון דברים אחרים , יוכל בגלגל ההצלה לראות דברים שכותב הרב נבנצאל בספריו על כך שהאדם יכול לקבוע במעשיו מה יהיה בחדשות במקום לקרוא חדשות. דבר נוסף שיופיע בגלגל ההצלה הוא טבלה שבה האדם יוכל לסמן x כל פעם שנכשל במשהו באינטרנט ויוכל למחוק אותו כל פעם שהצליח להתגבר ולא להכשל , וכך הוא יוכל לראות מאזן כישלונות והתגברויות.

אפשר להוסיף רעיונות נוספים לגלגל ההצלה ואפשר לחשוב כיצד הוא יופיע. האם האדם יפתח בעצמו את גלגל ההצלה שיעזור לו להתגבר או לתקן , או שזה יפתח אוטומטית כאשר המחשב יזהה שהאדם גולש למקום עם פוטנציאל של כשלון. את זה , כאמור ,צריכים לפתח ולשכלל אנשים המבינים בתחום. העיקרון צריך להיות שבאותה קלות ובאותה אגרסיביות שהרוע מופיע במחשב ,יופיע גלגל ההצלה ואיתו הטוב והאור.

ז. סיכום:
פיתרון מיידי והחלטי לבעיות שבאינטרנט כנראה לא קיים. כדאי לחנך לשימוש מצומצם יותר באינטרנט אבל גם זה לא מיידי. חז"ל אומרים שאין הקב"ה מעמיד אדם בנסיון אלא אם כן הוא יכול לעמוד בו. העמידה בנסיון מורכבת מהשתדלות האדם ומסיעתא דשמיא. האינטרנט הוא נסיון עצום , אבל אם הקב"ה מנסה אותנו , סימן שאנחנו יכולים להתמודד. הפתרון שהוצע לעיל יש בו גם אפשרות למענה מיידי (גלגלי הצלה ) שהוא ההשתדלות שלנו וגם אפשרות למענה מהותי (תוספת אור לגירוש החושך ) שהוא הסיעתא דשמיא . בע"ה , נעשה השתדלות להתמודד וגם נצליח.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה